30
1/2013
PROJEKTIUUTISET
P-Hämppi
keää, että pysäköintitekniikan toteuttaja on
mukana kohteen suunnitteluprosessissa jo
varhaisessa vaiheessa.
Tällöin ei ajauduta ratkaisuihin, jotka
myöhemmin turhaan rajoittavat kohteen
varustelua. Pysäköintitekniikan suunnitte-
lu P-Hämppiin alkoi jo pari vuotta ennen
kohteen avaamista arvioimalla muun mu-
assa asiakaskeskeisyyden ja operoinnilli-
sen toimivuuden toteutumista P-Hämpis-
sä, Lattunen muistuttaa.
P-Hämpin suunnittelun johtoajatus oli
asiakkaiden viihtyvyys ja helppo asiointi.
Lattunen painottaa, että teknologia saatiin
kätkettyä helposti omaksuttavien käytän-
töjen ja palveluiden taakse. Hän myöntää,
että pysäköintikohteen suuri koko ja toteu-
tustapa asettivat tiettyjä haasteita tekniikan
suunnittelulle.
P-Hämpin erityishaasteet, korkean
palveluiden vaatimustason lisäksi, liittyi-
vät kohteen suuriin dimensioihin – halli on
650
metriä pitkä – sijaiten kaupungin ydin-
keskustan alapuolella. Pohdimme, miten
voimme auttaa asiakkaitamme hahmotta-
maan hallissa sijaintinsa ja orientaationsa
ulkomaailmaan nähden. Huomasimme,
että näitä pysäköinnin opastusketjun vii-
meisiä lenkkejä tukevia teknisiä ratkaisuja
ei ole olemassa, vaan meidän tulee toteut-
taa ne itse, Lattunen linjaa.
Hallissa suunnistuksen helpottamiseksi
tehtiin jalankulkijoiden reittiopastusjärjes-
telmä, joka toimii kaupunkikeskustan pal-
veluhakemistona. Se opastaa asiakkaan
hallista haluttuun kaupunkikohteeseen,
esimerkiksi kauppaan tai ravintolaan. Ta-
kaisin tultaessa se opastaa asiakkaan takai-
sin omalle ajoneuvolleen. Lattunen muis-
tuttaa, että tämän järjestelmän taustalla on
paljon osaamista vaativaa tekniikkaa liitty-
en ajoneuvojen automaattiseen tunnista-
miseen ja seurantaan ja reaaliaikaisen py-
säköintitiedon keräämiseen ja hallintaan.
Kalliorakennusvaiheessa
pääsuunnittelu jaettiin
Saanio & Riekkola Oy, joka tuottaa
muun muassa infrastruktuurin sekä raken-
nuttamisen suunnitteluun liittyviä konsult-
ti- ja asiantuntijapalveluja, vastasi projek-
tissa pääsuunnittelusta, kalliorakennesuun-
nittelusta sekä LVIA-suunnittelusta.
Matti
Kalliomäki
Saanio & Riekkolasta kertoo,
että vuodesta 2010 lähtien yritys toimi pro-
jektissa kuilujen rakennesuunnittelijana.
Hankesuunnitelmavaiheen ideointi
oli mielenkiintoista, sillä kehitimme muun
muassa aivan uuden tavan toimia kallio-
rakennushankkeen pääsuunnittelussa. Toi-
mimme ns. jaetun pääsuunnittelun peri-
aatteella: alkuvaiheessa hankesuunnittelu-
kalliorakennustöiden toteutusvaiheen pää-
suunnittelijana oli kalliorakennesuunnitte-
lutaustainen henkilö, siis minä, ja raken-
nussuunnittelun tarkentuessa pääsuunnit-
telijana toimi arkkitehti Timo Meuronen,
Kalliomäki paljastaa.
Tässä hankkeessa merkittävää Kalliomä-
en mukaan oli tilaajan sitoutuminen ja ak-
tiivinen työnohjaus koko hankkeen ajan.
Silti hanke keskellä kaupunkia oli Kallio-
mäenkin mukaan iso haaste.
Useat kuilunousut kiinteistöihin, haas-
tavat ympäristöolosuhteet, hankkeen vetä-
minen ilman vanhoja taustatietoja toteu-
tuneista hankkeista tai kallioperästä, eri-
koisosaamisena muun muassa ympäris-
töosaaminen, kallion ja tutkimusten mal-
linnus, ennakointi eri ratkaisuissa, uusien
toteutustapojen selvitys ja käyttöönotto,
rautatien ja aseman alainen toteutuksen
suunnittelu, Kalliomäki luettelee projektin
haastavimpia paikkoja.
Silti hänen mukaansa lopputulos on on-
nistunut ja työn suoritus ympäristön näkö-
kulmasta myös.
Moni ei edes huomannut, että merkit-
tävää hanketta rakennetaan ja louhitaan
aivan keskustan alla, Kalliomäki huomaut-
taa.
Lemminkäinen Infra Oy
louhi ja sisusti
Lemminkäinen Infra Oy vastasi P-Häm-
pin hankkeessa louhintaurakasta sekä hal-
lin sisustamisesta. Louhintaurakka alkoi
syksyllä 2009 ja valmistui helmikuun al-
kuun 2012. Sisustusurakka aloitettiin Nou-
toparkin maanrakennustöillä heinäkuussa
2011
ja pysäköintihallin sisustaminen pääs-
tiin aloittamaan syyskuun lopussa 2011.
Hämeenkadun suuntaisessa, yhtä palo-osastoa olevassa hallissa
on toisella sivulla parvikerros. Turvallisuutta ja käyttömukavuutta
parantavat yksisuuntaiset ajoväylät sekä vinoparkki. Rampit suunniteltiin
tarkoituksella loiviksi. Ylös kallioon kohdistettu valaistus korostaa louhittua pintaa.