1/2013
PROJEKTIUUTISET
P-Finlandia
18
TEKSTI JA KUVAT: MAT TI A . KALLIO
P-FINLANDIA
HELSINKI LAAJENEE MAAN ALLE
KI IHTYVÄLLÄ VAUHDILLA
Helsingin Finlandia-talon ja Musiikkitalon maanalainen parkkihalli
tarjoaa 650 parkkipaikkaa. Finlandia-talon Töölönlahden puolen
parkkikenttä suljetaan ja se rakennetaan osaksi Töölönlahden
puistoa. Näin alue eheytyy kaupunkikuvallisesti ja paranee
toiminnallisesti. Parkkihalli tulee palvelemaan myös valmisteilla
olevien toimistotalojen sekä tulevan keskustakirjaston
henkilökuntaa ja kävijöitä.
M
aanalaisen rakentamisen lii-
ketoimi on voimakkaalla kas-
vu-uralla. Tämä johtuu siitä,
että kaupunkielämä kehittyy ja kau-
punkirakenne tiivistyy. Julkisten kor-
kealuokkaisten tilojen rooli korostuu
kaupunkikeskustoissa ja siksi osa toi-
minnoista siirretäänmaan alle. Finlan-
dia-talon ja Musiikkitalon yhteyteen
tehty kalliorakennushanke on erin-
omainen esimerkki tämäntyyppises-
tä kehityksestä.
Hankkeen on tilannut Töölönlah-
den pysäköinti Oy ja Kiinteistöviras-
ton Tilakeskus. Rakennuttaja on HKR-
Rakennuttaja. Urakoitsijana on toimi-
nut Lemminkäinen, joka suoritti työn
KVR-urakkana, johon kaikki hank-
keen sopimukset sidottiin.
Suunnittelusta on vastannut Pöy-
ry Oy. Suunnittelualueet ovat olleet
pää-, arkkitehti-, rakenne- ja kallio-
rakennussuunnittelu. Talotekniikan
suunnittelusta vastasi Instakon Oy.
Antellin aukion sisäänkäynnin arkki-
tehtisuunnittelun suoritti Helin & Co
Arkkitehdit.
Yksilöllistä ja innovatiivista
infrarakentamista
Hankkeen toteuttamista varten
kaupunki teetti urakkakilpailun lähtö-
kohdaksi varsin perusteellisesti tutki-
tun viitesuunnitelman. Hanketta var-
ten kaupunki perusti Töölönlahden
pysäköinti Oy -nimisen yhtiön. Pysä-
köintiyhtiö järjesti viitesuunnitelmi-
en pohjalta KVR-urakkakilpailun. Kil-
pailumuodon valinnan perusteena oli
saada vaikeaan kohteeseen urakoitsi-
jan innovatiivinen ratkaisu.
Vaikka viitesuunnitelma oli hyvin
pitkälle tutkittu, kilpailuun osallistu-
nut Lemminkäinen pystyi löytämään
uuden, innovatiivisen ratkaisun pysä-
köintiluolien ja huoltoyhteyksien rat-
kaisuksi, joka oli pysäköinnin järjes-
telyn kannalta selkeä ja samalla erotti
Finlandia-talon ja Musiikkitalon huol-
toyhteyden selvästi omiksi väylikseen
luolastossa.
Hankekehityspäällikkö
Veli Viitala
Lemminkäiseltä kertoo, että urakka
alkoi huhtikuussa 2010 ja se päättyi
heinäkuussa 2012. Hanke on ollut mo-
neltakin tarkastelukulmalta katsottu-
na erityislaatuinen. Kaupunkitila, jon-
ka alle louhinta tehtiin, on erityinen
kansallisen kulttuurihistoriamme suh-
teen. Monia puhutti louhinnan aikana
Kansallismuseon kohtalo, erityises-
ti Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisten
freskojen suhteen käytiin polemiikkia