City-Center

Alun perin arkkitehti Viljo Revellin kädenjälkeä oleva rakennus jää ulkopuolelta ennalleen lähes kokonaan. Vain Keskuskadun puolen ajorampit saavat väistyä historiaan pääsisäänkäynnin ja liiketilojen edestä kuten myös parkkitaso, joka on muutettu liiketilaksi.

Rakennus uusiutuu kellarikerrosten ja neljän ensimmäisen kerroksen osalta aivan kokonaan ja sen käyttötehokkuus kasvaa huomattavasti. Uutta liiketilaa pysäköintikerrokseen on rakennettu noin 4 300 neliömetriä ja toinen kellarikerros muuntuu osaksi kauppakeskusta 4000 neliön voimin.

Arkkitehtitoimisto CJN Oy on vastannut hankkeen arkkitehtuurista ja Insinööritoi-misto Magnus Malmberg Oy on tehnyt rakenteiden suunnitelmat. Molemmat toi-mistot olivat suunnittelemassa vuonna 1964 valmistunutta rakennusta. Arkkitehti Juhani Jauhiainen ja diplomi-insinööri Matti Rönkä olivat silloin mukana nuorina suunnittelijoina ja ovat nyt aitiopaikalla, kun massiivista liike- ja toimistorakennusta uudistetaan. Tällä kertaa pääsuunnittelijana on arkkitehti Olli Rouhiainen Arkkitehtitoimisto CJN:stä ja Magnus Malmbergillä ohjaksia pitää diplomi-insinööri Kai Partanen.

Rakenteiltaan Viljo Revellin työ on jykevä ja hyvin suunniteltu. Esimerkiksi rakennuksen klinkkeriverhoilu ei ole karissut tai halkeillut. Sen sijaan talotekniikka ei enää vastaa tämän päivän vaatimuksia sen paremmin ilmanvaihdon, jäähdytyksen kuin energiataloudellisuudenkaan suhteen. Uuden tate-järjestelmän suunnittelun on suorittanut Hepacon.

Hankkeessa on toiminut useita urakoitsijoita. Lemminkäinen on vastannut huoltotunnelin louhinnasta ja uusien huoltopihojen rakennusurakasta. Nyt meneillään olevasta maanpäällisestä rakennusurakasta vastaa Skanska Talonrakennus Oy.

Hanke on projektinjohdollisesti vaativa. Arkkitehtitoimisto CJN Oy:n suunnitelmi-en jalkauttaminen käytäntöön vaatii rakentajalta mitä suurinta huolellisuutta, sillä sisätilojen materiaalivalinnat ja eri rakenteiden liittymäkohtien detaljit ovat muotokieleltään hienostuneita, tämän päivän” shoppailijan” silmän iloa.

Rakentajien ja päivittäin noin 20 000 rakennuksessa vierailevan asiakkaan turvallisuus on ollut toinen projektin haasteista. Rakennuksessa on koko urakan ajan ollut liikkeitä, myymälöitä ja ravintoloita avoinna. Valvonnalla on rakentamisessa tärkeä rooli ja siitä on vastannut ISS Proko Oy.

Rakennus valmistuu ja otetaan käyttöön vaihe vaiheelta ja on kokonaan valmis vuoden 2012 loppupuolella, kun Keskuskadun liiketilat valmistuvat.

makkaratalo1 2

Pitkä ja monimuotoinen projekti

Hanke on monimuotoinen ja sen kahdeksanvuotisen keston aikana on Soopelin korttelissa tapahtunut perustavaa laatua olevia muutoksia niin kiinteistöjen omis-tussuhteissa kuin kaupunkirakenteessa ja kaavoituksessakin.

Sponda astui mukaan kuvaan hankkimalla City-Centerin omistukseensa 1999 ja Hermeksen talo siirtyi sen omistukseen vuonna 2003. Tällä tavalla olivat hankkeen raaka-aineet koossa. Jotta vanha kiinteistö saataisiin vastaamaan tämän päivän tarpeita, oli myös muutaman muun seikan oltava kunnossa.

Vuoden 2006 kaavamuutos City-Centerin vuokrattavan pinta-alan kasvattamisesta 41 000 bruttoneliömetristä 55 600 bruttoneliömetriin oli alkutahti rakentamiselle. Piste iin päällä tässä dynaamisessa kaupunki- ja kiinteistökehittämisen hankkeessa on Evli Pankin kiinteistön rakentaminen Revellin jyhkeän luomuksen valopihalle. Viisikerroksinen pankin toimistorakennus jää katukuvassa pääosin katseilta piiloon. Vain Saarisen pihalta voi nähdä pankin patinoidun kuparijulkisivun nousevan tornimaisena massana ”stadin taivaan” alla.

Lisäksi Helsingin kaupunki on kaavoittanut maailman ensimmäisenä kaupunkina kaiken maanalaisen tunnelirakentamisen ja näin taannut helpotusta kasvavan liikennevirran jäsentämiselle kaupungissa. Yksi merkittävimmistä hankkeista on Ruoholahdesta Kaisaniemeen kulkeva huoltotunneli, johon myös City-Center on liitoksissa. Näin liikekeskuksen tavaraliikennettä voidaan ruokkia maan alta.

Korttelialueen luonne muuttuu houkuttelevammaksi myös siksi, että Keskuskatu, jolle myös liikekeskuksen pääsisäänkäynti avautuu, muuttuu kävelykaduksi. Ajo-ramppien tilalle rakennettava pääsisäänkäynti rikastuttaa jalankulkijoiden kaupunkimaisemaa: Uusittu julkisivuosuus avautuu katunäkymään valoisana ja lasisena kaupan alan liikkeiden näyteikkunoina.

Uudistusten osana on myös Saarisen pihan kattaminen lasi-teräsrakenteisilla ka-toksilla sekä piha-alueen rakenteiden ja kiveyksen uusiminen. Tämä yhdessä Ci-ty-Centerin keskelle avatun lasi-teräsrakentein suojatun valokuilun kanssa tekevät korttelista jännittävän ja valoisan kokonaisuuden, jossa moderni muotokieli kohtaa eilispäivän arkkitehtuurin säilyttäen silti Revellin työn hengen.

Orientoituminen City-Centerissä on huomattavasti helpompaa entiseen verrattuna. Näkymät valokuilua rajaaville tasanteille liikkeiden liikemerkkeihin ja alas metronkin tasolle, pitävät kulkijan etevästi kartalla.

Vetovoimainen uusi City-Center

Soopelin kortelista muotoutuu hankkeen valmistumisen myötä yksi vetovoimai-simmista paikoista Helsingissä: myymälöiden, kulttuurin, sekä ravintoloiden että kahvioiden anti ei enää voisi olla jännittävämmin esillä ja tarjolla pääkaupunkilaisille ja vierailijoille kuin nyt. Ihmisvirtoja ajatellen ei City-Centerin sijainti voisi olla parempi: Rautatietori, Kaivokatu, Metro, Aleksanterinkatu ja Mannerheimintie tuovat kymmeniä tuhansia ihmisiä liikekeskuksen äärelle.

Kuule miten voit kasvattaa rakennusalan myyntiäsi ja markkinoida tehokkaammin palveluidemme avulla

Antamalla yhteystietosi voimme olla sinuun yhteydessä tuotteisiimme liittyen. Lue lisää tietosuojasta tästä.